SUOMI
 | 
ENGLISH

6. helmikuuta 2021

Huonekalu-, tekstiili- ja valaisintaidetta Kruunassa


Taiteilija Eva Anttila (1894-1993) esitteli Tyhmät neitseet -kuvakudoksen syksyn 1947 Taideteollisuusnäyttelyssä. Hän kutoi teoksensa alusta loppuun itse - pienemmät vaakapuissa ja suuremmat pystypuissa. Itse hän myös värjäsi jokaisen käyttämänsä langan. Tämä vaati suurta materiaalituntemusta, äärimmäisen tarkkaa värisilmää ja kemistin taitoja. Värien käyttäytyminen eri lankamateriaaleissa oli osattava etukäteen arvioida.


Mitä teki Paavo Tynell (1890-1973) 1960-luvulla?Ainakin hän esitteli vieressä olevat, Idmanin valmistamat valaisimet Birger Jarlsgatanin Ostermansin marmorihalleissa Tukholmassa 1966. Valaisinten upeat värit ja valoleikin näit Kruunan etusivulla. Tieto valaisinten suunnittelijasta saattoi yllättää. Tynell teki itselleen mieluisia asioita, edelleen mm. valaisimia ja metallikynttelikköjä. Finnish Design Centerin järjestämässä Finsk miljö -näyttelyssä näyttelyarkkitehtina toimi sisustusarkkitehti Yrjö Kukkapuro (s. 1933).


Sisustusarkkitehti Olavi Hänninen (1920-1992) valmistui Taideteollisuuskeskuskoulun sisustustaiteen osastolta 1949. Hän työskenteli Stockmannin piirustuskonttorilla 1948-1951. Kuvassa oleva Olavi-sohvaryhmä on suunniteltu 1949 ja valmistettu Stockmannin Keravan Puusepäntehtaassa. Olavi Hänninen oli mieltynyt ammeen muotoon, josta pyöreät muodot ja loivasti kaartuvat käsinojat ovat lähtöisin. Irrallisten tyynyjen ansiosta kalusto oli helppo puhdistaa. Tämä aika tunnetaan Suomessa yleensä ns. vuodesohva-aikakautena johtuen matalasta elintasosta. Olavi-sohvaryhmä edusti haavetta uudesta paremmasta elintasosta ja tuulahdusta tanskalaisesta unelmasta. Muotoilijaa inspiroi suomalainen luonto ja perinteinen japanilainen arkkitehtuuri.


Carl-Johan Boman (1883-1969) oli yksi Suomen ensimmäisistä sisustusarkkitehdeistä opiskeltuaan Berliinin kuninkaallisessa taideteollisuusopistossa. Muotoilutyönsä lisäksi hän toimi Bomanin huonekalutehtaissa niin tehtaan johtajana kuin taiteellisena johtajana. Kuvassa on kaksoistuoli, joka on käden käänteessä muutettavissa nojatuolista kirjoitustuoliksi tai ruokapöydän tuoliksi. Tuoli on pinottava, ja istuinosa on korkeussäädettävä. Kaksoistuoli oli monivuotisen suunnittelun tulos, joka palkittiin hopeamitalilla Milanon IX Triennalessa 1951.


Huonekalusuunnittelija Einari Kyöstilä (1892-1981) sisusti kuvassa olevan huoneen. Valokuva julkaistiin New Yorkin maailmannäyttelyä varten tehdyssä kirjassa Applied Art in Finland. Kuvan huonekalut ovat Stockmannin Keravan Puusepäntehtaan valmistamia. Kirjoituslipasto on erinomainen esimerkki suomalaisesta huonekalutaiteesta. Se on kaunis kuin koru. Nukitettu karvalankamatto orgaanisine kuvioineen on Greta Skogsterin (1900-1994) suunnittelema. Älkää epäröikö ottaa yhteyttä Kruunaan mikäli teillä on kotonanne vastaavanlaatuinen suomalainen matto, olitte sitten myyntiaikeissa tai ette. Haluamme tutkia ja tunnistaa näitä monumentaalisia tekstiilitaideteoksia.


Terveisin,

Pasi Pusa

040 5509001


Kruuna Finnish living

Maurinkatu 8-12

00170 Helsinki

info@kruuna.fi

pasi.pusa@gmail.com


Aarhusin skandinaavinen näyttely ja Taideteollisuusnäyttely. Taide 5-6, 1947.

Finsk miljö -näyttely Tukholmassa 1966.

Olavi-sohvaryhmä Helsingin Messuhallin Suurmessuilla.

Carl-Johan Bomanin tuolin istuin on korkeussäädettävä.

Einari Kyöstilän sisustus Applied Art in Finland -julkaisussa 1939.